Sehingga
hari ini, ramai yang tidak tahu siapakah yang mula membuat nasi dagang. Sebut
sahaja nasi dagang, hanya ramai yang tahu ianya berasal dari Negeri Terengganu,
sebuah negeri yang berada di pantai timur Semenanjung Tanah Melayu.
Mengikut
seorang tua yang saya temui, nasi dagang pada mulanya tidak dibuat oleh orang
tempatan negeri Terengganu tetapi ianya dibuat oleh orang Bugis yang datang
berdagang. Nasi dagang mulanya dibuat secara tidak sengaja oleh orang Bugis
yang berada di Terengganu.
Ianya
dikatakan terjadi semasa persediaan untuk menyambut hari raya aidil fitri. Telah
menjadi kebiasaan rakyat akan memberi persembahan kepada istana dan sebahagiannya adalah untuk rakyat jelata menjamu hidangan itu di perkarangan masjid sebaik selesai bersembahyang hari raya.
Masing-masing akan membawa makanan dan pada pagi raya itu pelbagai makanan akan dikumpul untuk saling dijamu.
Menurut
cerita, orang-orang Bugis bercadang untuk turut menyediakan juadah istimewa bagi
dipersembahkan kepada baginda Sultan yang memerintah Terengganu pada masa itu dan memeriahkan jamuan rakyat selepas sembahyang raya.
Bagi tujuan ini, orang-orang Bugis telah
sepakat di kalangan mereka untuk membuat makanan Bugis secara bergotong-royong.
Untuk
memberikan persembahan makanan yang baru kepada Sultan dan tentulah makanan perlu disediakan di saat-saat paling akhir untuk mengelakkan makanan yang dibuat itu
daripada cepat rosak.
Manakala,
juadah yang akan dibuat itu pula dikatakan perlu mengambil masa sehari untuk disiapkan.
Orang-orang Bugis telah membuat keputusan untuk turut menyiapkan juadah istimewa itu
sehari sebelum hari raya.
Dua
hari sebelum hari raya sebagaimana dijangka, orang-orang Bugis telah
menyediakan bahan-bahan untuk membuat juadah istimewa itu. Beras, kelapa dan sebagainya termasuk daun pisang
yang agak banyak.
Orang-orang
Bugis dikatakan telah bercadang untuk membuat sejenis ketupat dalam daun pisang
iaitu burasak dan dimakan bersama gulai ikan aya. Serta mereka juga akan membuat sejenis lepat dengan cara yang sama.
Tetapi
kuasa Allah siapa yang tahu, petang itu anak bulan telah kelihatan dan hari
raya jatuh pada hari esok. Suatu perbincangan tergempar
telah berlaku di kalangan mereka dan mengikut ceritanya mereka tetap akan meneruskan usaha untuk menyiapkan burasak pada malam itu juga.
Kalau tidak banyak sedikit pun mesti disiapkan untuk dipersembahkan kepada Sultan paling lewat sebelum solat Aidil Fitri. Dalam keadaan kelam kabut itu, semasa kerja mencuci beras untuk membuat burasak telah tercampur dengan beras pulut untuk dibuat lepat tanpa disedari sehinggalah kerja mengukus dibuat.
Bagi
memastikan burasak yang disediakan dapat dimasak dengan cepat apabila direbus,
maka ada yang mencadangkan agar nasi itu dikukus terlebih dahulu sebelum
dicampurkan santan yang dimasak.
Selepas maghrib, maka orang-orang Bugis telah tergesa-gesa
untuk mengukus nasi untuk dijadikan burasak itu.
Cerita
orang-orang Bugis sedang menyiapkan juadah istimewa telah sampai ke pengetahuan
Sultan di istana. Sultan amat teringin untuk melihat kerja orang Bugis itu dan mengajak
beberapa orang pembesar pergi melawat orang-orang Bugis yang sedang memasak makanan
tersebut.
Burasak
yang disediakan itu akan dihidang bersama dengan gulai ikan aya (ikan tongkol)
memandangkan pada masa itu bukan musim ikan parang. Ikan itu perlu dimasak agak lama
sehingga tulang-tulangnya menjadi lembut.
Manakala orang-orang
Bugis pula, tidak menyedari bahawa Sultan akan datang untuk melihat mereka
menyediakan juadah istimewa itu. Tambahan pula penempatan orang-orang Bugis
tidak jauh dari istana.
Malam itu, ketika orang-orang Bugis sedang sibuk mengukus
nasi dan dalam keadaan yang agak kelam kabut, sukatan santan yang dicampur ke
dalam beras telah terlebih daripada biasa.
Tiba-tiba
Sultan muncul bersama beberapa orang pembesar negeri. Ketika itu nasi telah diletakkan
ke dalam bekas dan dicampur santan dan digaul dalam keadaan berwap(berasap) hanya menunggu untuk sejuk sedikit
sebelum dibungkus.
Seorang pembesar istana bertanya kepada orang Bugis itu, makanan apa yang sedang dibuat itu. Maka; dijawab " Buat burasak". Pertanyaan itu terhenti di situ kerana pembesar itu menyangka orang Bugis itu berkata nasi itu masih "berasap". Tambahan pula loghat dan percakapan orang-orang Bugis dan tempatan agak banyak bezanya.
Bau
harum santan dan daun pisang serta dari wap nasi yang dikukus itu telah membuatkan
selera Sultan terbuka.
Tiba-tiba
Sultan bertitah, beta ingin merasa sedikit. Maka, nasi bercampur santan itu
telah dipersembahkan kepada Sultan, lalu disantap sedikit oleh Sultan. Keadaan
menjadi sunyi seketika, semua mata yang ada memerhati ke arah Sultan.
Sultan
tersenyum dan bertitah; “Beta mahu, NASI ORANG DAGANG ini dipersembahkan kepada
Beta untuk santapan pagi esok”. Di sinilah bermulanya perkataan Nasi Dagang.
Orang-orang
Bugis sampai tidak terkata dan terus mengangguk serta tidak pula mencelah. Rancangan
orang-orang Bugis untuk menyediakan burasak untuk dipersembahkan kepada Sultan
tidak kesampaian tetapi tinggal menjadi rahsia.
Sultan dikatakan amat mengemari
makan nasi yang dibuat oleh orang-orang Bugis itu.
Rahsia
burasak dan lepat belum siap serta beras bercampur itu tersimpan kukuh sepakat di kalangan orang-orang Bugis
bagi mengelakkan kemurkaan Sultan, dibimbangi sekiranya Sultan tahu yang
baginda telah santap hidangan yang belum lagi disiapkan sepenuhnya.
Bagi
memastikan perkara itu tidak terbongkar serta yang paling penting menjaga nama baik Sultan, orang-orang Bugis telah membuat keputusan untuk
tidak membuat burasak lagi.
Akibat
kejadian yang tidak disangka itu, orang-orang Bugis yang berhasrat untuk makan burasak
agak kempunan tetapi bagi mereka yang teringin untuk makan burasak, telah membuat
pilihan dengan makan ketupat atau nasi himpit bersama gulai ikan aya yang telah
dimasak itu.
Kesedapan
nasi buatan orang dagang itu telah tersebar begitu cepat, ramai yang ingin
merasainya dan akhirnya nasi dagang telah menjadi makanan tradisional
orang-orang Terengganu terutama ketika
menjelang sambutan hari raya dengan penambahbaikan rasa mengikut peredaran masa.
Bagi
mengelakkan percakapan yang mengandungi perkataan burasak heboh, ianya telah
dialihkan kepada perkataan ‘berasap’, dengan digabungkan ‘pengayuh’(disebut; ‘pe-nga-nyuh’
iaitu pendayung bagi merujuk pekerjaan orang Bugis iaitu nelayan; `pe-nga-nyuh basah dapur berasap’. Yang membawa maksud ‘Bila bekerja barulah
mendapat hasilnya’.
Sehingga
hari ini, rahsia resepi burasak itu tersembunyi dalam nasi dagang dan tidak
banyak diketahui orang. Bagi orang-orang Terengganu yang berketurunan Bugis,
mereka masih lagi boleh dikenal apabila makan nasi himpit bersama gulai ikan aya.
Nasi
himpit bersama gulai ikan aya ini boleh
dibeli di kedai makan atau warong sekitar Chabang Tiga, Kuala Terengganu. Ini adalah antara makanan yang menjadi kegemaran saya selain nasi dagang
yang kini boleh diperolehi sepanjang masa.
Terima kasih atas info
ReplyDeleteThanks for the info
ReplyDeleteLove nasi Dagang
Betulke cerita tu? Saya orang bugis dan stay kat Terengganu. Burasa memangnya selalu sedia bila iedul fitri dan iedul Adha. Alhamdulillah, gembira boleh jumpa blog ni...
ReplyDeletebaru saya tahu ceritanya bah
ReplyDeleteBaru saya tahu, org bugis johor tak tahu menahu pun....
ReplyDeleteMengikut tradisi dari cerita orang tua-tua nasi dagang itu ciptaan Puteri Saadong ketika dalam perjalanan dari Siam ke tempat asalnya selepas doberi kebebasan oleh Raja Siam. Puteri Saadong adalah Raja Perempuan Kedua memerintah Kelantan dari tahun 1667 hingga tahun1671. Patani-Kelantan-Terengganu pernah dibawah satu empayar dan kerajaan sebelum kedatangan pedagang Bugis. Cerita nasi dagang versi Puteri Saadong lebih kuat pada tarikh dan kisahnya sekaligus menolak teori kisah orang Bugis..
ReplyDeletePatani-Kelantan-Terengganu dan sebahagian selatan Thai pernah dibawah satu empayar dan kerajaan sebelum kedatangan pedagang Bugis beramai-ramai di Terengganu. Sebab tu nasi dagang pun ada di beberapa wilayah di Selatan Thai yang dahulunya merupakan Tanah Melayu dibawah jajahan kerajaan Patani. Ini membuktikan Nasi Dagang adalah asli makanan ciptaan masyarakat Melayu Patani-Kelantan-Terengganu dan bukannya Bugis...itu faktanya..sekian..
DeleteItulah ... sepatutnya dipanggil dengan nama 'nasi saadong' sebab guna pulut hitam ... dan nama nasi yang dibuat secara tidak sengaja di Terengganu itu pun sebenarnya 'nama yang digelar sahaja'.... 'nasi orang dagang'
DeleteIni cerita rekaan.
ReplyDelete