Friday, September 28, 2012

Sentiasa Dalam Keadaan Berwudhu Amalan Bugis



Saya telah diasuh untuk mengambil wudhu sejak dari kecil lagi. Saya tinggal dan membesar di rumah datuk. Mengingat kembali latihan dan amalan diajar oleh arwah datuk, seorang peraih ikan dan juga merupakan guru al-Quran.

Seingat-ingat saya, datuk telah mengajar saya untuk mengambil wudhu setiap kali datuk mandi apabila pulang dari pasar pada waktu tengah hari.

Saya diajar satu persatu berulangkali sehinggalah saya boleh melakukannya. Saya juga diajar perkara-perkara yang boleh membatalkan wudhu.

Selepas solat zuhur, datuk akan mengajar murid-muridnya mengaji al-Quran. Datuk mempunyai ramai murid yang telah menjadi orang yang berjaya antaranya adalah anak kepada arwah Osman Abadi, seorang pengarang terkenal.

Datuk pernah berpesan pada saya supaya sentiasa berada dalam keadaan berwudhu.Datuk juga memberitahu saya perkara-perkara yang boleh membatalkan wuduk. Jika tak ada wudhu jangan sentuh al-Quran apalagi untuk mengangkatnya.

Apabila saya telah akil baligh, datuk juga sering bertanya secara tiba-tiba kepada saya, adakah saya masih mempunyai wudhu dan seperti diuji saya disuruh mengambil naskah al-Quran kepadanya. Cara ini telah melatih saya untuk berterus-terang dan sentiasa memperbaharui wudhu dari semasa ke semasa.

Saya disaran untuk sentiasa berada dalam keadaan berwudhu, bukan saya saja malah boleh dikatakan ianya telah menjadi amalan keluarga kami. Arwah bonda saya juga merupakan seorang guru Al-Quran.

Kini setelah saya bekeluarga, amalan ini terus diamalkan dan kesibukan harian tidak menghalang untuk saya cuba bertahan selama mungkin untuk berada dalam keadaan berwuduk.

Pesan datuk, Rasulullah SAW suruh kita ada air sembahyang sentiasa. Kalau kita mati dalam keadaan mempunyai wudhu, kita akan diberi pahala seperti mati syahid.

Selepas pemergian datuk dan apabila berjumpa dan bercakap dengan kawan arwah datuk, mereka mengatakan, itu adalah amalan orang Islam dan datuk adalah bangsa Bugis yang menjadikannya amalan hidup.

Orang Bugis akan mengajar anak cucu mereka supaya pandai berwudhu terlebih dahulu sebelum pergi mengaji dan belajar solat.

Rupanya amalan dan ajaran datuk terlalu besar hikmahnya. Ini kerana  jika kita sentiasa berada dalam wudhu, kita lebih mudah untuk mendirikan solat sunat seperti solat dhuha, membaca dan memegang Al Quran dan seterusnya lebih mudah untuk kita ingat Allah SWT.

Kita juga akan lebih menjaga diri, mengelak diri daripada bersentuh kulit dengan orang yang diharamkan atau tersentuh najis. Kita terpelihara daripada melakukan dosa-dosa sebab kita sedar kita dalam keadaan wudhu.

Kalau kita memang berniat untuk sentiasa memelihara wudhu kita, biasanya kita juga akan menjaga pemakanan kita, sebab bimbang jika tersalah makan, wudhu akan terbatal.

Dengan berwudhu membuatkan kita akan sentiasa berada dalam keadaan suci, suci hati, suci penglihatan dan suci diri. Semoga amalan datuk ini terus diamalkan dan menjadi amalan anak-anak cucu selamanya. 

Semoga anak-anak Bugis akan meneruskan amalan mulia ini dengan niat yang ikhlas semata-mata kerana Allah SWT.

No comments:

Post a Comment