Wednesday, August 29, 2012

SUMPAHAN IKAN KEKACANG



Telah dikisahkan oleh moyangku, sebuah bahtera dari Gowa, Makassar dalam perjalanan ke Champa dipukul ribut dan pecah apabila terlanggar batu di laut China Selatan.

Tidak diketahui untung nasibnya tekong dan anak-anak kapal. Seorang pemuda keturunan Bugis telah berpaut pada seekor ikan kekacang selama hampir 3 bulan lamanya dengan meminum air hujan dan makan rumpai laut untuk hidup.

Akhirnya ikan kekacang itu telah menghantar dengan mendamparkan pemuda itu ke pantai. Pemuda tersebut dijumpai dalam keadaan lemah dan hampir pengsan di pantai berhampiran pulau batu yang dikenali dengan nama Batu Buruk, Pantai Batu Burok, Kuala Terengganu.



Dengan badannya telah ditumbuhi teritip, pemuda tersebut telah dibawa ke sebuah rumah orang Bugis di Kampung Daik, Kuala Terengganu.

Apabila sedar, pemuda tersebut telah menceritakan perihal yang berlaku dan beliau membuat sumpahan, anak cucu dan keturunannya tidak boleh makan ikan kekacang, jika dilanggar akan ditimpa penyakit gatal.pemuda tersebut ialah Awang Setapa dan dikenali dengan nama Wan Setapa oleh masyarakat setempat.

Inilah adalah salasilah keturunan kami dan asal pantang-larang memakan ikan kekacang bagi kami. Pesanan mengenai larangan memakan ikan kekacang ini telah diperturunkan dari generasi ke generasi. Setakat mana kebenarannya hanya Allah yang maha mengetahui.

Tapi sehingga ke hari ini aku sendiri pun tak berani untuk makan ikan kekacang. Pernah terjadi bila aku termakan keropok yang dibuat dengan ikan kekacang, muka dan bahagian belakang aku berbintat kemerahan.

Ada juga cerita yang aku dengar yang hampir-hampir sama mengenai kejadian ini dan larangan memakan ikan kekacang ini kepada waris keturunan Bugis di negeri lain. Namun semua itu atas kuasa Allah jua yang maha memberi pertolongan.

No comments:

Post a Comment