Monday, August 27, 2012

RAHSIA DI SEBALIK PEMOTONGAN PADA BAHAGIAN KEPAK AYAM

Bugis bangsa yang amat setia di dalam persahabatan, jujur, tidak berdendam sesama kerabat dan tidak sesekali akan menikam dari belakang. Begitu kejujuran Bugis apabila telunjuk lurus maka itulah hati seorang Bugis. Cara pemotongan kepak ayam menyimpan rahsia kejujuran ini, ianya diwarisi turun-temurun.



Orang-orang tua Bugis sering mengingatkan anak-anak mereka untuk memotong di kedua-dua bahagian ini apabila menyediakan ayam yang telah disembelih untuk dimasak, selain dari masakan resepi Bugis iaitu Ayam Masak Lengkuas (Likku), Ayam Masak Merah, Ayam Masak Kicap dan sebagainya.

Bangsa Bugis amat menghormati tetamu. Meskipun pada kebiasaannya orang-orang Bugis gemar memakan ikan, sebagai meraikan kehadiran tetamu, orang-orang Bugis amat bangga dan berbesar hati untuk menghidangkan lauk ayam untuk orang yang istimewa itu.

Berpandukan cara pemotongan pada kepak ayam di dalam lauk yang dihidangkan inilah, maka tetamu itu akan dapat mengenali lelulurnya sesama Bugis. Bagi seekor ayam yang disembelih itu, hidangan lauk yang mengandungi kedua-dua kepak itu akan dihidangkan khas untuk tetamu sahaja. Semoga generasi muda Bugis akan meneruskan cara pemotongan kepak ini untuk diwarisi sebagai kekuatan dan keteguhan jati diri bangsa Bugis selamanya.

No comments:

Post a Comment